Wydajna sieć tramwajowa stanowi podstawę zrównoważonego systemu transportu miejskiego, a w Bukareszcie kluczową rolę w tym zakresie odgrywa tramwaj numer 40. Po ponad czterech dekadach, na torowisku widać już jednak ślady zużycia. To właśnie w związku z tym spółce PORR powierzono kompleksową modernizację łącznie 18 kilometrów infrastruktury torowej.
„Zrównoważona mobilność zaczyna się od wysokowydajnej infrastruktury”, powiedział Karl-Heinz Strauss, Prezes Zarządu Grupy PORR. „Remontując i modernizując tę linię tramwajową, przyczyniamy się do budowy sieci transportu publicznego zdolnej do obsługi rozwijającego się miasta. Dzięki temu, zapewniamy przyjazny dla środowiska i zrównoważony rozwój transportu”. Realizując ten projekt, PORR po raz kolejny podkreśla swoje doświadczenie w rozwoju infrastruktury i umacnia swoją pozycję na rynku rumuńskim.
Inwestycja jest częścią większego programu modernizacji. Łącznie w Bukareszcie zostanie całkowicie wymienionych około 50 km infrastruktury torowej. Celem jest optymalizacja przepływu ruchu w stolicy Rumunii oraz przygotowanie infrastruktury pod nowoczesne tramwaje.
64 przystanki i pięć podstacji
W ramach prac na swoim odcinku, PORR zmodernizuje podwójne torowisko, w tym infrastrukturę, nadbudowę i zwrotnice, na długości 18 km. W zakres robót budowlanych wchodzi trasa wzdłuż ulic Theodor Pallady, 1 Decembrie 1918, Basarabia i Calea Călărașilor, a także odcinek Corneliu Coposu, w tym droga dojazdowa wokół kompleksu Titan. Ponadto, wybudowane zostaną 64 przystanki, wymieniona sieć trakcyjna oraz kable zasilające prądem stałym, a pięć stacji transformatorowych zostanie zmodernizowanych w celu zasilenia sieci tramwajowej. Realizacja potrwa łącznie 33 miesiące.
Nie jest to pierwszy tego typu kontrakt, który PORR uzyskał w Rumunii - firma wykorzystuje już swoje doświadczenie w kilku miastach. Realizowane przez nią prace obejmują m.in. renowację linii tramwajowych w zachodniej części kraju, w miejscowościach Timisoara i Resita.
Modernizacja linii tramwajowej numer 40 w Bukareszcie wiąże się jednak ze szczególnymi wyzwaniami. Prace prowadzone będą na największych bulwarach stolicy, dlatego też firma musi wdrożyć kompleksowy plan zarządzania ruchem, aby zminimalizować utrudnienia w codziennych dojazdach mieszkańców miasta. Na modernizowanym odcinku znajduje się również rozbudowana infrastruktura energetyczna, której część będzie musiała zostać przeniesiona, wymieniona lub dodatkowo zabezpieczona. Poważnym wyzwaniem jest także stan, w jakim znajdują się budynki wzdłuż placu budowy. Przed rozpoczęciem prac, firma przeprowadza szczegółową ocenę i zbiera dokładną dokumentację znajdujących się w pobliżu obiektów, aby zapewnić ich stabilność i bezpieczeństwo.
Fakty i liczby w skrócie:
Rodzaj projektu: | Buduj |
Zakres usług: | Modernizacja podwójnego torowiska, w tym infrastruktury, nadbudowy i zwrotnic, budowa 64 nowych przystanków tramwajowych na odcinku 18 km; całkowita wymiana sieci trakcyjnej i kabli zasilających prądem stałym; modernizacja pięciu podstacji zasilających sieć tramwajową. |
Klient: | Miasto Bukareszt |
Wykonawca: | PORR Construct S.R.L. |
Czas trwania projektu: | 33 miesiące |
Wartość kontraktu: | ok. 150 mln EUR (716 mln RON) |