„Na całym świecie udowodniliśmy, że nasza technologia Slab Track Austria potrafi sprostać najwyższym wymogom stawianym w budownictwie kolejowym. Nasza technologia umożliwia nieomal bezserwisową eksploatację kolei z zachowaniem najwyższych prędkości. Jesteśmy dumni, że nasz patent przyczyni się do znaczącego wzrostu mobilności w Wielkiej Brytanii”, powiedział CEO PORR, Karl-Heinz Strauss.
Technologia budowy nawierzchni bezpodsypkowej Slab Track Austria, którą z sukcesem wdrożono już w wielu krajach, zostanie zastosowana na dużym projekcie kolejowym HS2 w Wielkiej Brytanii. Nowa linia kolejowa ma przebiegać z Londynu do Birmingham, a następnie do Manchesteru i Leeds. Trasa spełni najwyższe wymogi transportu szybkobieżnego i usprawni komunikację między ośmioma z dziesięciu największych miast Wielkiej Brytanii.
W październiku bieżącego roku ogłoszono, że PORR dostarczy na cele ważnego projektu infrastrukturalnego 453 km technologii nawierzchni bezpodsypkowej na podstawie zlecenia o wartości około 286 mln euro (260 mln GBP). Dzięki współpracy ze spółką Aggregate Industries UK, która jest czołowym dostawcą materiałów budowlanych w Wielkiej Brytanii, kruszywa do produkcji płyt prefabrykowanych będą dostarczane z kamieniołomu położonego niedaleko Zakładu Produkcyjnego Nawierzchni Bezpodsypkowych w Somerset. Wspólnie z Aggregate Industries PORR może w sposób optymalny wykorzystać strategiczną synergię, a obszerna wiedza fachowa z zakresu nawierzchni bezpodsypkowych czyni ze spółki idealnego partnera do realizacji ważnego projektu infrastrukturalnego.
Z prędkością 360 km/h z Londynu do Birmingham i Crewe
Po oddaniu do eksploatacji linia objęta projektem kolejowym HS2 obsłuży ponad 25 dworców i zapewni niezawodną komunikację dla około 30 milionów ludzi. Po ukończeniu prac pociągi będą mogły jechać po trasie szybkiego ruchu z prędkością eksploatacyjną do 360 km/h. Na 1. etapie zostanie zrealizowany odcinek między Londynem a Birmingham. Na etapie 2a odcinek zostanie przedłużony do Crewe, a w trakcie etapu 2b trasa będzie kontynuowana w kierunku zachodnim do Manchesteru i w kierunku wschodnim do Leeds. Dalszą podróż na północ do Edynburga, Glasgow i Newcastle umożliwiłyby pociągi HS2 wykorzystujące istniejącą sieć kolejową.
Termin realizacji umowy PORR na dostawę rozpocznie się w styczniu 2021 r. Odnośnie etapu 1 zakres umowy obejmuje projektowanie i doradztwo, jak również produkcję i dostawę torowych płyt nośnych przeznaczonych na budowę nawierzchni bezpodsypkowej o łącznej długości 338 km na konstrukcjach ziemnych i elementach mostowych. Ponadto na etapie 2a istnieje opcja pozyskania dodatkowych 115 km.
Slab Track Austria zapewni mobilność spełniającą wymogi przyszłości
PORR opracował swoją technologię nawierzchni bezpodsypkowych we współpracy z Austriackimi Kolejami (ÖBB), a zastosował ją po raz pierwszy w 1989 r. Od tego czasu technologię z sukcesem wdrożono w Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, na Słowacji, w Czechach, Słowenii i Katarze. Spełnia ona wszystkie wymogi ruchu szybkobieżnego: zapewnia nieomal bezserwisową eksploatację kolei, wysoki stopień bezpieczeństwa oraz minimalne zużycie pociągów. Ten wyjątkowy system jest wydajną odpowiedzią PORR na rosnące zapotrzebowanie na szybką, niezawodną i zrównoważoną mobilność. Aktualnie PORR wdraża swoją przyszłościową technologię na licznych, międzynarodowych projektach kolejowych, w tym na budowie Odcinka C projektu Stuttgart 21 w Niemczech, na linii Koralmbahn w Austrii, na projekcie Barking Riverside w Wielkiej Brytanii oraz na budowie Tunelu Metra w Melbourne w Australii.
Fakty i liczby w pigułce
Rodzaj projektu: | Infrastruktura, nawierzchnia bezpodsypkowa |
Zakres robót: | Projektowanie, droradztwo, produkcja oraz dostawa nawierzchni bezpodsykowej na odcinku o długości 453 km |
Zamawiający: | HS2 Ltd. |
Wykonawca: | PORR UK Ltd. |
Okres realizacji: | Od stycznia 2021 r. do kwietnia 2029 r. |
Wartość kontraktu: | ok. 286 mln euro (ok. 260 mln GBP) |