Skip to content
Informacja Prasowa

PORR rozpoczyna poszerzanie XIX-wiecznego tunelu w Trzcińsku

Warszawa, 11.05.2023 - Z wykorzystaniem nowoczesnej technologii zaczęło się drążenie tunelu kolejowego w okolicy Trzcińska. Maszyna „TEM” zapewni sprawne prowadzenie prac przy bezpiecznych przejazdach pociągów. Przebudowa obiektu z XIX w. umożliwi lepsze podróże między Wrocławiem a Jelenią Górą.

Uroczyste rozpoczęcie zasadniczych prac w tunelu, od lewej do prawej: Arnold Bresch (Członek Zarządu PKP PLK S.A.), Siegfried Weindok (Członek Zarządu PORR S.A.) © PORR

Ruszyły zasadnicze prace w tunelu w okolicy Trzcińska. Po zabezpieczeniu obiektu i przygotowaniu toru do sprawnych przejazdów pociągów do realizacji inwestycji została wykorzystana nowoczesna maszyna „TEM”. Urządzenie waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min. Technologia „tunel w tunelu” pozwala na skuwanie materiału skalnego – poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów – i natryskiwanie betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac. Pracującej maszynie nadano imię Katarzyna, w nawiązaniu do patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej, zgodnie z tradycją nadawania maszynom drążącym tunele imion żeńskich.

Inwestycja zwiększy możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Przebudowa obejmuje gruntowne odnowienie i wzmocnienie ok. 300 m tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe ze względu na obowiązujące przepisy. Rozebrana będzie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawny ruch kolejowy zapewnią nowe tory i sieć trakcyjna.

- Z satysfakcją chcę powiedzieć, że realizacje inwestycji tunelowych to coś co wyróżnia PORR na rynku budowlanym. Dysponujemy doświadczeniem w zakresie różnych technologii, które każdorazowo są dopasowywane do projektu. W przypadku modernizacji 300 metrowego tunelu w Trzcińsku po raz pierwszy w Polsce zostanie wykorzystana maszyna typu TEM (tunel w tunelu), stosowana już kilkakrotnie przy remoncie tuneli kolejowych w Austrii i Niemczech. Dzięki niej uda się zrealizować prace sprawnie i bezpiecznie, a co najważniejsze zachować przejezdność linii z zastosowaniem sieci trakcyjnej, co w maksymalny sposób ograniczy utrudnienia w podróżowaniu lokalnej społeczności i turystów. Głównym celem renowacji jest poszerzenie tunelu o około 3 metry. Umożliwi to mijanie się pociągów w tunelu, co polepszy przepustowość linii na szlaku Janowice Wielkie- Wojanów. W ramach kontraktu przebudowane zostaną również ściany czołowe tunelu oraz wymieniona nawierzchnia torowa i sieć trakcyjna na odcinku około 2 km. W efekcie po modernizacji pociągi będą jeździli z prędkością przekraczającą 100 km/h. A więc o 60 km/h szybciej niż dotychczas - powiedział Siegfried Weindok, Członek Zarządu PORR S.A., odpowiedzialny za budownictwo kolejowe.

Tunel trzciński to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.

Fakty i liczby w pigułce

Rodzaj projektu: Rewitalizacja tunelu kolejowego na LK 274 Wrocław - Jelenia Góra wraz z infrastrukturą towarzyszącą
Zakres prac: Buduj 
Zamawiający: PKP PLK S.A.
Wykonawca: PORR S.A. i PORR GmbH & Co. KGaA
Wartość kontraktu: Ok. 105 mln zł brutto  
Termin wykonania: 2024 rok
Media

Tu znajdziesz wszelkie materiały dotyczące tej informacji prasowej. Masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami. Z przyjemnością Ci na nie odpowiemy.