„Utworzona w XX w. linia kolejowa nr 131 ma duże znaczenie nie tylko dla przewozu osób, lecz przede wszystkim dla transportu towarów. Łączy istotny dla przemysłu region Górnego Śląska z bałtyckimi portami morskimi w Gdańsku i Gdyni. Odczuwamy dumę, że ten projekt, który będziemy realizować w formule Projektuj & Buduj, stanowi nasz największy jak dotychczas kolejowy kontrakt budowlany w Polsce”, powiedział Karl-Heinz Strauss, CEO PORR.
Na odcinku o długości prawie 71 km, biegnącym od Kaliny do Ruśca Łódzkiego, zostanie zmodernizowanych łącznie 135 km torów oraz 148 rozjazdów, jak również kompletna instalacja sterowania i kontroli ruchem kolejowym, sieć trakcyjna oraz 17 przejazdów kolejowych. Wszystkie stacje zostaną wyposażone w nowe perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Roboty na odcinku (Obszar C) obejmują również odnowienie lub remont 71 obiektów inżynieryjnych – wśród nich znajdują się duże wiadukty kolejowe, jak chociażby 100-metrowy odcinek nad Wartą.
Niezwłocznie po podpisaniu umowy rozpoczną się prace nad planowaniem modernizacji. Projekt koncepcyjny musi powstać w ciągu 90 dni. Nie później niż za 13 miesięcy zostaną przedłożone wszystkie wymagane pozwolenia na budowę. W wyniku rzetelnej analizy robót budowlanych oraz optymalizacji procesów budowlanych, PORR przyjmuje, że wszystkie świadczenia objęte umową zostaną wykonane w terminie 44 miesięcy, tzn. do maja 2023 roku.
Przedmiotowy projekt stanowi już 35. zamówienie realizowane przez PORR dla PKP PLK S.A. od chwili podjęcia działaności w sektorze budownictwa kolejowego w 2011 roku.
Wszystkie liczby i dane w skrócie
Nazwa projektu: | Zaprojektowanie i realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 131, obszar C (Kalina – Rusiec Łódzki) |
---|---|
Zakres robót: | Projektuj & Buduj |
Zamawiający: | PKP PLK S.A. |
Wartość zamówienia: | ok. 290 mln euro (1,238 mld PLN) |
Termin ukończenia: | Maj 2023 |