„Cieszymy się, że wspólnie z naszym konsorcjantem MARTI będziemy realizować ten projekt stulecia”, mówi Prezes PORR Karl-Heinz Strauss. „Tunel pod przełęczą Brenner to kluczowa odpowiedź na potrzeby mobilności, którym Europa musi sprostać”.
Dzięki szerokim kompetencjom w zakresie budownictwa tunelowego oferta PORR była najlepsza i zapewniła uzyskanie kontraktu. „Przeorganizowaliśmy nasz zespół i jesteśmy gotowi do sprawnej realizacji tego odcinka. Tunel pod przełęczą Brenner łączący Austrię z Włochami powinien jak najszybciej przejąć kluczową rolę w europejskiej sieci transportowej” - dodaje Strauss.
Cała naprzód!
Budowa odcinka Pfons-Brenner (zadanie H53) przewidziana jest na sześć lat. Zakres prac obejmuje dwie jednotorowe nitki główne tunelu o łącznej długości 25,2 km. Konsorcjum PORR - MARTI do drążenia tunelu zastosuje zarówno dwie maszyny TBM jak i roboty strzałowe. Każda z maszyn TBM o średnicy 10,37 m może wydrążyć do 30 m dziennie. Poza głównymi nitkami tunelu zaplanowano około 3,6 km tuneli eksploracyjnych i poprzecznych.
Nowy kontrakt nie jest jedynym zadaniem powierzonym firmie PORR w ramach budowy tunelu pod przełęczą Brenner. PORR jest także wykonawcą zadania H21 - budowy ok. 600 metrowego przebiegającego przez wąwóz Sill łącznika między tunelem a dworcem głównym w Innsbrucku. Wykonanie tego odcinka przewidziane jest na 2024 rok.
Wszystkie dane w pigułce:
Rodzaj projektu: | Budownictwo tunelowe, geotechnika |
Zakres prac: | Budowa dwóch nitek głównych tunelu o łącznej długości 25,2 km oraz dodatkowe odcinki tuneli o długości 3,6 km, wszelkie osłony tunelu |
Zamawiający: | BBT SE |
Wykonawca: | PORR Bau GmbH, MARTI GmbH, MARTI Tunnel AG |
Termin wykonania: | 70,5 miesiąca |
Wartość kontraktu: | 959 mln EUR (konsorcjum) |